Нагадаємо, у вівторок, 20 лютого, видання Reuters повідомило, що Європейський Союз закриває проект модернізації 6 прикордонних контрольно-пропускних пунктів на кордоні з Україною, який був започаткований у 2014 році. На кінець 2017 року жоден з 6 проектів КПП не був завершений, хоча ЄС надавав фінансування на суму 29,2 мільйона євро.
У Державній фіскальній службі поки не підтвердили цей факт.
"Варто зауважити, що у листопаді – грудні минулого року ДФС було направлено фінальний звіт щодо стану реалізації проектів до Спільного технічного секретаріату ЄС. На сьогодні очікується зворотна інформація. Враховуючи це, говорити про припинення проектів та необхідність повернення коштів передчасно та некоректно", – заявили у ДФС.
Читайте також: Корупція в Україні підриває армію, – The New York Times
Варто зазначити, що за даними ДФС, вони беруть участь у кількох великомасштабних інфраструктурних проектах, визначених Програмою прикордонного співробітництва Європейського інструменту сусідства і партнерства "Польща – Білорусь – Україна 2007-2013". Загальна сума фінансування 20 мільйонів євро. Україна бере участь у проекті на правах співфінансування (10-20%).
Одним з них є "Реконструкція міжнародного автомобільного пункту пропуску (МАПП) "Устилуг", вартість якого 5,48 мільйона євро. Однак на початку виконання робіт з реконструкції пункту пропуску "Устилуг" на території був виявлений об’єкт історичної цінності. Враховуючи це, у березні 2014 року договір підряду було розірвано, тому видатки на проведення земельних робіт на об’єкті реконструкції пункту пропуску "Устилуг" не здійснювались. Загальна сума витрачених коштів в рамках Проекту становить 48,58 тисяч євро, залишок коштів на сьогодні знаходиться на рахунках ДФС.
Іншим великим проектом є створення функціонального модулю "Фільтр пункту пропуску» в міжнародному автомобільному пункті пропуску "Рава-Руська", надання обладнання і засобів пунктам пропуску "Краківець", "Шегині" та "Ягодин". Вартість проекту – 2,2 мільйона євро. Будівельні роботи в п.п. "Рава-Руська" виконані на понад 95%. У 2015 році за проектом придбано 6 автонавантажувачів вантажопідйомністю до 2 т, два з яких отримала Волинська митниця (пункт пропуску "Ягодин") та 4 – Львівська (пункт пропуску "Краківець" – 2 од., "Рава-Руська" – 1 од. та "Шегині" – 1 од.) Наразі за цим проектом використано 178,48 тисяч євро, залишок коштів знаходиться на рахунках ДФС.
Читайте також: Як провладні сили черговий раз намагаються провести "реформи" у ДФС
Також Державна фіскальна служба бере участь у програмі "Румунія – Україна – Республіка Молдова 2007-2013", якою передбачено розвиток інфраструктури кордону між Україною та Румунією, зокрема, реконструкція пунктів пропуску "Красноїльськ" та "Дяківці". За цим проектом використано 11,67 тисяч євро (5609 євро – грантові) із загальної вартості 3,58 мільйона євро. Договори на виконання робіт І черги реконструкції пунктів пропуску були підписані у липні 2015 року. На сьогодні, за інформацію підрядника, виконано 75% будівельно-монтажних робіт, обладнання встановлено частково (шлагбауми, трансформатор). Оскільки акти виконаних робіт не надавалися, то наразі ці будівельні роботи не оплачено.
Два проекти з реконструкції пунктів пропуску визначені і програмою "Угорщина – Словаччина – Румунія – Україна 2007-2013". Так, перший з них передбачає модернізацію та реконструкцію пунктів пропуску на словацько-українському кордоні, на який виділено 4,07 мільйона євро. На сьогодні з виділених коштів використано 153,38 тисяч євро.
Другий проект – "Ефективний та безпечний кордон між Угорщиною та Україною", яким заплановано реконструкцію міжнародного пункту пропуску для автомобільного сполучення "Лужанка" та створення павільйону оформлення каноїстів, що подорожують річкою Тиса, у п.п "Вілок". Вартість цього проекту – 7,59 мільйона євро. У рамках реалізації проекту здійснені заходи щодо коригування проектно-кошторисної документації, з урахування нових стандартів ціноутворення у будівництві та модернізації обладнання, та проходження її експертизи. На сьогодні проведені підготовчі роботи на пункті пропуску.
Читайте також: В Transparency International назвали найбільш корумпований державний орган в Україні
Наразі розглядаються питання щодо подальшого фінансування реконструкції та будівництва пунктів пропуску за рахунок грантових коштів або за рахунок кошторису ДФС на 2018 рік, переконують фіскали.
Варто додати, ZAXID.NET писав про те, що Державна фіскальна служба втратила грантові кошти від ЄС, які мали піти на реконструкцію пунктів пропуску, ще в серпні 2017 року. Як тоді розповів старший експерт представництва Програми прикордонного співробітництва Європейського інструменту сусідства і партнерства "Польща – Білорусь – Україна" у Львові Василь Хім'як, частину робіт на проектах були зроблені. Але за правилами програми, якщо ці роботи не були виконані вчасно та у запланованому обсязі, то всі отримані кошти слід повернути Європейській комісії. Всі заходи по проектах мали бути завершені до 31 грудня 2015 року. Кінцева ж дата фінансування по контрактах, "ex-post"-оцінка програми, подання кінцевого звіту до Європейської Комісії, а також останній платіж від Європейської Комісії мав наступити не пізніше 31 грудня 2016 року.
Тоді ж був опублікований лист від керівника Програми транскордонного співробітництва "Польща – Білорусь – Україна" Павла Словіковского (Paweł Słowikowski) на ім’я в.о. голови ДФС України Мирослава Продана з повідомленням про призупинення співпраці. В листі Словіковський пояснює причини – відсутність прогресу у реалізації двох проектів, а також порушення, виявлені під час аудиту ще одного проекту. У листі вимагалося від ДФС звіту за витрачені кошти до 31 серпня 2017 року.
Читайте також: Как украинская таможня зашла в большой тупик
Згодом в ДФС відповіли, що вони отримали лише частину траншу – 2,94 мільйона євро грантових коштів. 843 тисячі євро з них встигли витратити.