Мажоритарна, змішана, пропорційна – усі ці виборчі системи протестували на українцях за 27 років незалежності. Голосували навіть за системою, якої не бачили більше ніде в світі.
Читайте також: Готуємось до виборів у 2019 році, або Чому чиновники масово звільнятимуться зі своїх посад
Ним крутили, як хотіли. За 27 років Незалежності в Україні чотири рази змінювали виборчий закон. Усе почалося одразу після розпаду СРСР.
Ігор Коліушко тоді був громадським діячем та згадує, що обирати новий парламент за старим радянським законом не хотіли. Пропонували різні схеми. Але перемогла мажоритарка.
У 1994 році, на перших виборах у незалежній Україні, нардепів обирали за двотуровою системою – країну поділили на 450 округів.
Якщо кандидат у першому турі отримував 50 %, то одразу проходив до парламенту. Якщо ж на окрузі не було переможця, призначали другий тур і недоторканним ставав той, кому віддавали абсолютну більшість голосів.
Це взагалі було таке голосування депутатів "по-приколу". Коли вони проголосували поправку Олексія Шеховцова, щоб в другому турі мажоритарних виборів також набрати більше 50 % голосів. Такого ніде немає,
– розповів голова правління Центру політико-правових реформ фІгор Колуішко.
Через це "сито" в парламенті не вистачало майже сотні депутатів. І всі наступні чотири роки їх дообирали.
За президентства Кучми, у 1998 році, навколо виборчого закону розгорнулися справжі баталії. Кучма хотів залишити мажоритарку, мовляв, політичні партії ще не зміцніли. Хоча насправді мав на меті отримати контрольований і лояльний парламент.
Натомість спікер Ради Олександр Мороз наполягав на змішаній системі: половина депутатів – за партійними списками, половина – за мажоритарними округами. 13 разів нардепи повертали законопроект. І лише з п'ятої спроби його ухвалили. Разом з 4% прохідним бар'єром та пунктом "проти всіх".
Олександр Мороз та Леонід Кучма
Під час другого терміну Кучма спробував узурпувати владу. У 2000 році провели референдум, і українці проголосували за скорочення кількості нардепів та збільшення повноважень президента. Але під куполом на його забаганку не вистачило голосів, натомість напередодні виборів 2002 року депутати спробували навпаки зменшити кількість мажоритарників удвічі, Кучма 6 разів ветував закон.
Кожен глава держави завжди намагався вигадати для себе зручну виборчу систему. Для будь-якої влади зручно мати змішану систему,
– заявив народний депутат чотирьох скликань Володимир Литвин.
А от у 2004 році після фіаско Януковича на виборах ситуація в Раді змінилася. Його політичні союзники перебігли до опонентів. Партії Ющенка та Тимошенко отримали в парламенті більшість і, скориставшись моментом, ухвалили нову виборчу систему.
Тож за президентства Ющенка, у 2006 та 2007 році народних депутатів обирали за пропорційною системою із закритими партійними списками. Прохідний бар'єр знизили до 3 %.
Завдяки Помаранчевій революції , ми отримали законодавство 2006–2007 років і в результаті – вибори, які були визнані одними з найкращих в Україні,
– наголосив експерт з виборчої реформи Євген Радченко.
Водночас саме ця система породила ганебну практику купівлі місць у партійних списках. Але навіть такий відносний прогрес було втрачено, щойно Янукович став президентом. Щоб отримати більшість у Раді, повернули змішану систему. І саме вона забезпечила Януковичу ручний парламент.
Наразі сходяться на тому, що країні потрібна пропорційна система з відкритими регіональними списками. Тобто кожен українець зможе проголосувати за окремого кандидата в списку партії. І сам впливатиме на те, опиниться кандидат у депутати вгорі списку – чи в його непрохідній частині.
Є сенс просто зараз спробувати відкриті регіональні списки, пройти по ним два цикли виборчих. Тоді всі звикнуть і ніхто не буде намагатися під себе це все перегребти. Наша ж проблема якраз була в тому, що дійсно, кожна зміна законодавства або не зміна законодавства відбувалася відповідно до політичної кон'юнктури,
– запевнив аналітик Громадського руху "Чесно" Єгор Поляков.
Такий проект закону проголосували рівно рік тому – у першому читанні. Але нардепи внесли більше 4 тисяч поправок, які досі розглядає комітет. Спікер парламенту Андрій Парубій обіцяв поставити питання на голосування вже в жовтні. Але зберегти виборчу систему Януковича найбільш вигідно одній людині – Президенту.
Лише за чинної системи наближені до Порошенка олігархи зможуть засіяти мажоритарні округи, а він їм допоможе адмінресурсом. І ми знову отримаємо парламент, який ухвалює закони за командою однієї людини.