Що передбачено новим законодавством і чи відповідає Виборчий кодекс європейським нормам – в матеріалі 24 каналу.

Читайте також: Новий президентський рейтинг: лідирує Тимошенко, після неї – Зеленський і Порошенко

Скажи "Ні!" мажоритарникам

На переконання фахівців з виборчого права, головна проблема високої корупції – підкупу виборців, відповідно фальсифікацій – у так званих мажоритарниках. Згідно з нинішньою – змішаною системою – половина депутатів обирається за закритими партійними списками, половина – в одномандатних округах.

Верховна рада вибори підкуп
Мажоритарники отримують перемогу, підкуповуючи виборців

Активіст громадського руху "Чесно" Микола Виговський зауважує, що змішану виборчу систему встановив Янукович у 2011 році з метою зацементувати свою владу шляхом підконтрольності парламенту. В мажоритарних округах перемогу здобуває той, хто має доступ до адмінресурсу і гроші на підкуп виборців. Лояльним депутатам-мажоритарникам виділяють субвенції, які вони використовують для власного піару. За державний кошт відкривають у своїх округах дитячі садочки і майданчики, кажучи, що це їхня власна заслуга. Цим збільшують свої шанси на перемогу. Стають місцевими баронами в округах.

За новою виборчою системою мажоритарка скасовується. Люди голосують за конкретну партію і конкретну людину в цій партії. Таким чином, не допускаючи в парламент одіозних персонажів. Це формує політичну відповідальність партій. Тому що депутати, які погано працюватимуть, знижуватимуть рейтинги цієї партії на наступних виборах. Тобто відбуватиметься оновлення, очищення і оздоровлення політичної системи. За кілька електоральних циклів можемо отримати нову якість політиків,
– переконаний Микола Виговський.

Читайте також: Президентські вибори: стало відомо, скільки політичні партії вже витратили на рекламу

Голова Комітету виборців України Олексій Кошель наголошує: у новій виборчій системі немає серйозної загрози для тих мажоритарників, хто сьогодні активно працює в округах. Навпаки: партії змагатимуться за те, хто включить результативних кандидатів-мажоритарників до виборчих списків. Справа в тому, що новим законом пропонується система відкритих регіональних партійних списків. Тобто партія в кожному регіоні просуває свого конкретного кандидата. І ним може бути вчорашній мажоритарник за умови, що він має гарну популярність серед виборців.

При цьому Виговський додає: що стосується депутатів, які обираються за закритими партійними списками, то в першій десятці – люди з високим соціальним капіталом, ветерани АТО, громадські активісти, до кого немає претензій у виборців. Люди на це ведуться і голосують за партію. Але далі в прохідній частині списку місця продаються від двох до двадцяти мільйонів доларів.

Венеційська комісія схвалила, але десять років тому

Як розповів у коментарі 24 каналу народний депутат, голова підкомітету з питань виборів і референдумів Олександр Черненко, є загальні стандарти, які сформульовано у відповідних документах міжнародних інстанцій – ПАРЄ і ОБСЄ. Закон повинен забезпечувати проведення чесних, справедливих, відкритих, рівних, безпечних і демократичних виборів. Загалом Виборчий кодекс відповідає загальноприйнятним європейським стандартам і отримав високу оцінку європейських експертів. Зокрема, позитивний висновок Венеційської комісії.

Щоправда, зауважують фахівці, Виборчий кодекс писався ще десять років тому, і низка норм морально застаріла. Але міжнародні рекомендації парламентом враховані. Тому зараз головне завдання – просто його оновити.

Верховна Рада ОБСЄ Венеційська комісія
В Європі є зауваження до застосування виборчого закону

Втім, за словами експертів, з боку міжнародних організацій є певні зауваження щодо виборчого законодавства. Як зазначає Олександр Черненко, до самого Виборчого кодексу, як і до діючого закону про вибори парламенту – за змішаною системою – мало критики. Всі оцінки спостерігачів ОБСЄ стосуються не норм закону, а практики.

Читайте також: Фахівець назвав ключове завдання нового Центрвиборчкому

"Міжнародні організації докоряють тим, що партії можуть замінити членів виборчкомів за кілька днів до виборів. На думку ОБСЄ, це не сприяє сталості роботи комісії. Однак в Україні часто членів комісій перекуповують, і цілком зрозуміле бажання партії їх відкликати. Зауваження ОБСЄ логічні з точки зору загальних стандартів, але можуть бути шкідливими в українських реаліях", – наголошує Черненко.

Те ж саме стосується зауваження щодо голосування тимчасово переміщених осіб і тих, хто не може проголосувати за місцем реєстрації.

Європейці нам радять максимально спростити процедуру для тих, хто в день голосування не перебуває за місцем постійного проживання. Згідно з виборчим законодавством дозволено голосувати не за місцем реєстрації. Але треба пройти низку процедур. Європейці вважають, що це дуже складно. Але українська практика показує, що таке спрощення призведе до того, що автобуси з виборцями їздитимуть з одного округу до іншого, фальсифікуючи результати,
– говорить народний депутат.

Крім того, в Європі критикують Виборчий кодекс за надмірну зарегламентованість, об’ємність. Для міжнародних організацій, зазначає Черненко, це надто великий документ, де детально все прописано. У європейських країнах законодавство про вибори тоненьке – декларативне, де описані загальні принципи. А процедура вільна. Але в них інші політичні традиції. Якби в нас були розвинуті демократичні традиції і політична культура, наголошує парламентарій, то ці норми працювали б. А так шукають шпаринки в законі.

Олексій Кошель наголошує: рекомендації міжнародних організацій не стосуються такого актуального для нас питання, як виборча система: змішана чи пропорційна з відкритими партійними списками. Міжнародні організації завжди наголошують, що право кожної країни самостійно вирішувати, який тип виборчої системи їй підходить на той чи інший період часу.

Яких змін потребує Виборчий кодекс?

Голова КВУ Олексій Кошель наголошує: Виборчий кодекс ухвалено лише в першому читанні, а що отримаємо в другому – ніхто не знає. (До речі, депутатами внесено понад 4,5 тисячі поправок – 24 канал). На його переконання, "лишається питання дорожнечі виборів в Україні". Україна – лідер серед країн ЄС за масштабами витрачених партіями грошей на вибори. Останні парламентські вибори були дорожчими, ніж у Польщі. Українські партії витратили в 3-5 разів більше грошей. Плюс у нас високий рівень тіньових витрат на кампанію. Тому між першим і другим читанням Виборчого кодексу важливо вирішити кілька проблем.

Потрібно передбачити норму про повну заборону політичної реклами у виборчий і міжвиборчий період: радіо, телебачення, соцмережі, зовнішня реклама (борди і сітілайти). Це зробить вибори дешевими і однаково доступними для багатих і небагатих кандидатів. Це реальна незалежність політиків і партій від олігархів,
– зауважує Олексій Кошель.

По-друге, говорить експерт, треба прийняти зміни до низки законодавчих актів, які врегулюють питання підкупу. Як зауважує Олексій Кошель, в Україні існує кримінальна відповідальність за підкуп. Але законодавство неякісне, і правоохоронні органи часто не мають інструментарію і бази, щоб притягувати порушників до відповідальності. За підсумками місцевих виборів 2015 року було зафіксовано катастрофічні цифри: менше 10% правопорушень були передані до суду.

Вибори Верховна Рада
Новий Виборчий кодекс мінімізує можлиівість підкупу, але не викорінить повністю

Однак, як зазначає фахівець, питання перспектив кодексу мінімальні. Його можуть прийняти і відтермінувати в дії. Тобто парламентські вибори в 2019 році не відбудуться за новим законодавством. Це, наголошує Олексій Кошель, обман виборців з боку Верховної Ради, оскільки п’ять фракцій з шести обіцяли прийняття кодексу. Тому зараз народним депутатам треба зосередитися на виборчій реформі, прийняти один з восьми законопроектів і провести за ним вибори в 2019 році. Ще не пізно змінити виборчу систему.