Близько 520 тисяч із них осіли в неокупованих районах Донеччини, майже 300 тисяч – на Луганщині. Вони зареєструвалися як внутрішньо переміщені особи. Але виявилося, що, навіть маючи офіційний статус, вони втратили частину громадянських прав.
Читайте також: "Привиди" Донбасу чи громадяни України?
Принаймні держбюджет не враховує повною мірою життєві інтереси цих людей. Причина – недосконалі методики розрахунку, відсутність єдиної системи обліку ВПО, надмірна бюрократизація. Ситуація із розподілом медичної субвенції наочно демонструє несправедливе ставлення держави до переселенців.
У 2016 році спільними зусиллями з керівництвом Донецької військово-цивільної адміністрації ми розкрили МОЗ очі на цю проблему. У результаті для окупованих районів тоді передбачили резерв медсубвенції обсягом 868,7 мільйонів гривень. А уряд пропорційно розподілив ресурс між регіонами, які прийняли переселенців. Тоді Донецька область отримала 300,6 млн гривень, Луганська – 152,4 млн, а разом вони – 52% загального обсягу. Це загалом відповідало кількості зареєстрованих ВПО на їхній території.
Поточного року резерв медсубвенції склав уже 1,038 млрд. Але, попри загальне зростання, Кабмін визначив Донецькій та Луганській областям відповідно лише 54,8 млн і 19,2 млн. А, приміром, Харківській – 73,5 млн гривень, Львівській – 66,7 млн, Одеській – 63,7 млн, хоча там прийняли значно менше внутрішніх мігрантів.
Таким чином, дві області, які облаштували у себе більше половини всіх переселенців, отримали на їхнє медобслуговування 7% від загальної суми. Або уп'ятеро менше, аніж торік.
Подібна арифметика – вкрай болюча для переселенців і громад, що їх прихистили. Адже останні змушені ділити свої небагаті бюджети з новими жителями. Це збільшує навантаження на медустанови і лікарів, що там працюють. Збільшуються витрати медикаментів, які люди і так здебільшого купують за власні гроші. Інфраструктури стаціонарного та амбулаторного лікування часто не вистачає, аби забезпечити усі потреби такої кількості населення.
Дана ситуація суперечить здоровому глузду. Уряд декларує захист інтересів ВПО, але при цьому МОЗ планує використати "не за призначенням" більшу частину коштів, зарезервованих для медичних потреб цієї категорії громадян.
Некоректний перерахунок медсубвенції – лише верхній шар проблеми. Неточний облік переселенців (я вже аналізував причину) спотворює соціальну політику в країні, впливаючи на некоректний розподіл інших трансфертів.
Днями ми зробили перший крок до відновлення справедливості. Підготували поправки до проекту Закону "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України" (№7116). Переконали депутатів проголосувати документ у першому читанні. Після його прийняття уряд визначатиме обсяги горизонтального вирівнювання місцевих бюджетів на основі Єдиної інформаційної бази даних, яка враховує точну кількість ВПЛ.
Але ситуація вже вимагає наступного кроку – розподілу всіх бюджетних коштів з урахуванням потреб переселенців. Люди втомилися від відомчого "футболу". Чиновницькі "бої без правил" не можуть бути вищими за інтереси суспільства.
Читайте також: Вивести Донбас на "чисту воду"