Що насправді відбувалося в небі, чи можуть авіакомпанії масово скасовувати рейси та чи отримають українці хоч якусь компенсацію у подібній ситуації – розбирався сайт 24 каналу.
Читайте Проблеми в авіапросторі через російську загрозу: яка ситуація в найбільших аеропортах України
Чи можуть авіакомпанії скасовувати рейси
Сергій Чалаплюк, юрист юридичної фірми NOVEM, розповів, що авіакомпанії можуть скасовувати, переносити та змінювати маршрути рейсів, але мають повідомляти про це пасажирів в обумовлені договорами терміни. Якщо рейс анульовано, пасажири мають право на відшкодування вартості авіаквитків, а також у певних випадках – на додаткову компенсацію.
Одним із ефективних способів захисту своїх майнових інтересів на випадок скасування авіарейсу, є страхування від таких випадків. Однак і тоді є певний ризик, зокрема, коли договір страхування не містить відповідного страхового випадку, і в таких випадках ситуація навіть ускладнюється, бо без втручання фахівця визначити особу, яка зобов'язана здійснити відшкодування, дуже складно,
– пояснив Чалаплюк.
За його словами, завжди важливо пам'ятати, що всі обставини щодо зміни у послузі авіаперевезення навіть за згодою споживача, мають оформлюватись та фіксуватись документально (на випадок використання відповідних відомостей для доказів у суді).
МАУ відправить п'ять Boeing 737-800 до Іспанії / МАУ
Ігор Чудовський, адвокат, керуючий партнер АО "Чудовський і партнери", пояснив, що авіакомпанії звичайно можуть скасовувати рейси, особливо якщо лізингодавці не дозволяють їм здіймати літаки у повітряному просторі України. У такому випадку, є декілька варіантів для тих, хто вже придбав квитки на скасовані рейси:
- перенести дату вильоту на декілька тижнів чи місяців пізніше (деякі авіакомпанії надають клієнтам таку можливість);
- вимагати повернення сплачених за квиток коштів.
На мою думку, в ситуації з українським повітряним простором слід чекати зменшення кількості рейсів протягом найближчих 1 – 2 місяців, оскільки навіть ті гарантії у вигляді 16 мільярдів гривень, які виділив Кабмін для страхування ризиків польотів над Україною, не змогли переконати всіх лізингодавців у доцільності продовження польотів у повітряному просторі України. Проте, повної авіаблокади очікувати все ж не слід, вже на цей час є окремі авіакомпанії, що заявили про продовження здійснення польотів,
– зазначив адвокат.
Олександр Хмелевський, кандидат економічних наук, незалежний експерт, також впевнений, що допоки загроза російської агресії зберігатиметься, кількість рейсів буде скорочуватись. Адже це створює великі ризики для авіакомпаній та загрожує життю пасажирів. На його думку, в ситуації, що склалася, уряду варто було б взагалі закрити небо над Україною – отримані кошти в бюджет від авіаперевезень не варті життів пасажирів.
Проблеми з посадкою літаків почалися ще 12 лютого / Фото Аvianews
Чи зможуть пасажири отримати компенсації
Уникнути виплат компенсацій пасажирам за скасовані рейси авіакомпанії не зможуть. Сергій Чалаплюк зауважив, що в нинішній ситуації відсутній форс-мажор, надзвичайні події або рішення уряду, які б унеможливлювали авіаперельоти над Україною чи забороняли б їх.
Одне лише посилання на форс-мажорні обставини авіаперевізником не є достатньою підставою для зміни умов договору в односторонньому порядку, таке підтвердження повинне надаватися Торгово-промисловою палатою України та уповноваженими нею регіональними торгово-промисловими палатами,
– пояснив юрист.
Ігор Чудовський також додав, що наразі в Україні не введено воєнний стан, не відбувається жодне стихійне лихо чи повномасштабне вторгнення з боку Росії. Є лише примарна загроза нападу, яка лунає в західних ЗМІ, вуст послів та інших офіційних осіб, і вона не може вважатися форс-мажором.
У такому випадку все зводиться до договірних відносин між авіакомпаніями та її лізингодавцями, що за великим рахунком не має хвилювати та стосуватися пересічного клієнта.
Що сталося у небі над Україною
- 13 лютого борт з португальського Фуншала, який мав летіти в Київ, здійснив посадку в Кишиневі (Молдова). Спершу повідомляли, буцімто Україна закрила повітряний простір через загрози Росії.
- Втім, цю інформацію спростували у Міністерстві інфраструктури України та розповіли, що небо залишається відкритим.
- Деякі компанії почали активно діяти, наприклад, компанія МАУ повідомила про повернення п'яти літаків, взятих у лізинг, через припинення їхнього страхування.
- Нідерландська авіакомпанія KLM 12 лютого оголосила, що припиняє польоти до Києва. Однак вже 14 лютого два її літаки попрямували в аеропорт "Бориспіль".
- Turkish Airlines дозволила пасажирам повернути або обміняти квитки, за якими можна було прилетіти до України. Мовилося про рейси в період з 13 по 28 лютого.
- Український уряд в екстреному режимі вирішив надати гарантії на понад 16 мільярдів гривень для безпеки польотів.
- Попри це, деякі проблеми все ж залишилися. Наприклад, у перевізника Bees Airline повідомили про можливі затримки авіарейсів, тому що власники літаків – лізингові компанії – вимагають перебазування всіх літаків за межі України.
Що відомо про закриття авіапростору над Україною: дивіться відео