Їхати за кордон на відпочинок чи пересидіти вдома від гріха подалі? Враховуючи безлад на вітчизняному туристичному ринку та безвідповідальність туроператорів перед клієнтами, відповідь на це питання стає все більш очевидною.
Читайте также: Як російські кораблі порушують український кордон та чому спецслужби цього "не бачать"
Пам'ятаєте гарячу новину місячної давнини про аварію українського туристичного автобусу у Польщі? Водій не знав дороги, не впорався із кермом на серпантині та злетів у прірву. Троє загиблих! Отака відпустка. Решта туристів – хто як міг повернулися додому, ще декілька людей досі перебувають у польських лікарнях. Люди у підвішеному стані, бо оплачувати рахунки із надання медичної допомоги туроператор та страхова компанія не поспішають.
ДТП з українцями у Польщі
Ми вирішили розібратись у цій історії, бо до нас, ніби до останньої інстанції, почали звертатись люди, що втрапили в халепу. Їх просто футболили. І туроператор, і страховики, і правоохоронці.
Неприємність, якщо можна так нахвати аварію із загиблими, що сталася із туристами у цій поїздці, юридичною мовою називається форс-мажор. Обставини непереборної сили – від цього ніхто не застрахований...
Ключове слово – страхування. Зазвичай турист, купуючи пакетний тур, платить і за страховий поліс, який у разі настання непердбачуваних ситуацій має покрити додаткові витрати на дорогу, меддопомогу тощо. У цьому випадку пасажирів злощасного рейсу до Відня чекав неприємний сюрприз.
Люди купляли путівки у львівської компанії "Аккорд-тур". За кілька днів вони мали об'їхати кілька європейських міст. До пакет-туру входив трансфер, страхування, харчування та проживання. Коли сталася аварія, з'ясувалося багато цікавих деталей, про які туристів насправді не попереджали.
Страховка, по суті, була символічною. Вона не передбачала витрат на лікування. Лише репатріацію тіла в разі загибелі.
Читайте также: "Газові" брати Дубневичі: як мешканці Львівщини стали заручниками корупційних схем
З кого вимагати відшкодування, теж лишилося загадкою. Представники турорператора "Аккорд" стрілки перевели на перевізника – такого собі ФОП Павлів Руслан Степанович. Мовляв, з нього і питайте – у нього теж має бути страховка для пасажирів. І закрили офіс від журналістів та обурених туристів.
Зрештою, коли ми розібралися у ланцюгу взаємовідносин туроператора та решти ланок, що задіяні в організації турпоїздки, то зрозуміли: туроператор – це лише посередник, відповідальність якого мінімальна.
Туроператор несе мінімальну відповідальність за вашу поїздку
Головне – розрекламувати тур, солодко розповісти про незабутню подорож та укласти договір із клієнтом, який насправді й гадки не має, що підписує докумен із посередником. І юридично туроператор захистився цими папірцями – судись-не судись, він ні до чого. І це при тому, що для ЗМІ "аккордівці" співали солодкі пісні, що усі спірні питання із клієнтами залагодили, допоки туристи самі не подали голос.
Цікаво, що притягати організаторів злощасного туру до відповідальності не поспішають і правоохоронні органи. У постраждалих туристів попервах навіть не приймали заяви в Україні, аргументуючи це тим, що ДТП сталася в Польші.
Другий момент – відповідальність розпорошена. З кого питати? Туроператора, перевізника чи страховиків? Усі йдуть у відмову.
Люди, що хотіли відпочити із "Аккордом", тепер лікуються за власний рахунок, і не всі знають, як і за чий кошт діставатимуться з Польщі додому.
Читайте также: Пожежа у "Вікторії" і отруєння у "Славутичі": як "зливають" справи, хоч на кону – життя дітей
До речі, в якості залагодження неприємної ситуації "аккордівці" пропонують постраждалим своєрідний бонус. Лист, який вони розіслали людям, потрапив і до наших рук. Туристам пропонують скористатися послугами юридичної компанії, яка вибиватиме (увага!) гроші зі страхової компанії. Послуги юристів все ж таки небезкоштовні – відсоток доведеться сплатити. Але не одразу – по результату.
От вам і всі гарантії та відповідальність. А ще наступного разу можна буде скористатись знижкою на тур. От тільки чи набереться охочих так ризикувати та входити в одну й ту саму воду двічі.
"Аккордівці" пропонують постраждалим своєрідний бонус
І от нарешті Мінекономіки прокинулось від багаторічної сплячки. Мав статись апокаліпсис на туристичному ринку, аби владні мужі постановили посилити контроль за діяльністю туроператорів.
Ну, по перше, уряд надав Мінекономіки право проводити перевірку туристичних компаній. Дія мораторію на перевірку бізнесу в даному випадку скасована. По друге, туроператорів тепер оцінюватимуть за спеціальною шкалою ризиковості – вимірюватиметься вона у балах. Найгірший показник – від 40 ло 100 балів.
Нанейненадійніші будуть під особливим наглядом. Яким – поки невідомо, але нам обіцяють покращення.
А тим часом вітчизняний туроператор Join UP, що спричинив влітку переполох серед туристів, знову відзначився. Вже у вересні стався новий скандал – туристам затримали виліт на дві доби до Туреччини, а по прильоту заселили в інший готель, а не той, який обирали та проплачували клієнти.
Так і проживають свій відпочинок туристи від одного посту у Facebook до іншого, адже вирішувати проблеми людей представники компанії не збираються. Чим завершиться ця історія – уважно слідкуватимемо.
І ще – добра новина з туристичного фронту. Після програми ЦРУ про ошуканих клієнтів компанії "Ідріска-тур" справа дещо зрушила. Принаймні, три десятка людей визнали потерпілими та почали допит.
Відео: розслідування щодо компанії "Ідріска-тур"
Хоча з моменту пригоди вже минув рік, до компенсації матеріальних та моральних збитків далеко, бо це лише початок шляху.
Отакі реалії вітчизняного бізнесу. Звісно, можна довіритись туроператору, але договір варто вичитувати до літери. І добре, якщо поїздка мине без ексцесів. Інакше, ваші проблеми будуть суто вашими проблемами. Як мінімум, у питанні страхування життя не треба покладатися на туроператора.