В якому стані була українська армія після розпаду СРСР

24 серпня 1991 року Верховна Рада України ухвалила рішення про взяття під свою юрисдикцію усіх розташованих на українських теренах військових формувань Збройних сил та про створення одного з ключових відомств – Міністерства оборони України.

Також читайте Зброя Росії: чи може Україна відбити ракетний удар, як Ізраїль

6 грудня 1991 року Верховна Рада України приймає надзвичайно важливі для військового будівництва закони – "Про оборону України" і "Про Збройні Сили України". Того ж дня було затверджено текст Військової присяги, яку в залі Верховної Ради першим склав Міністр оборони України генерал-полковник Костянтин Морозов. 3 січня 1992 року розпочався процес приведення до добровільної присяги на вірність народові України дислокованих на українській території військ.

Директор фонду "Повернись живим", військовий експерт Тарас Чмут розповідає, що внаслідок розпаду СРСР Україна отримала одне з найбільших угрупувань військ, яке об’єднувалося в три військові округи: київський, одеський та прикарпатський. Також була велика кількість авіації.

Тарас Чмут, військовий експерт

Директор фонду "Повернись живим", військовий експерт Тарас Чмут / Фото – фейсбук Тараса Чмута

Керівник секції стратегічного моделювання Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння (ЦДАКР) Ігор Левченко каже, що чисельність особового складу, станом на 1991 рік, наближалася до мільйона людей з тисячами танків, бойових машин, артилерійських систем. Війська, розташовані на території України в радянський час, – це війська другого стратегічного ешелону.

Зокрема, на території України було багато боєприпасів та паливно-мастильних матеріалів. Тобто, були ті матеріальні ресурси, які мали забезпечувати не тільки війська, що розташовувалися в Україні, а й перший ешелон, який перебував на території соціалістичних країн Центрально-Східної Європи – Польщі, НДР, Угорщини, Чехословаччини, Румунії, Болгарії й т. д.

За словами Левченка, громадяни інших пострадянських Республік й ті, хто не хотів продовжувати службу в Україні, поверталися додому та їхали у Росію. До України повернулося близько 40 тисяч етнічних українців.

Всьому цьому треба було дати раду. Одразу ж виникли проблеми фінансового характеру. Ситуація з точки зору управлінсько-адміністративної була доволі важка. В той період почали визначати, а що взагалі потрібно, які Збройні сили України мають бути,
– зазначає експерт.

Тарас Чмут зазначає, що ті з’єднані частини, які базувалися в Україні, входили в один з перших ешелонів протистояння блоку НАТО. Відповідно, переозброювання відбувалося досить сучасною технікою на той час. В Радянському Союзі структура будувалася під загрози та потреба СРСР. Після його розпаду необхідно було будувати власну вертикаль та структуру в кожній країні, яка б відповідала б завданням нових незалежних держав.

Варто відзначити, що 5 грудня 1994 року Росія, а також США та Велика Британія підписали у Будапешті меморандум. Підписанти гарантували Україні цілісність, суверенітет та повагу до кордонів. Україна зобов'язувалась передати всі свої ядерні арсенали Росії.

За пострадянський період (1992 – 2012) Україна увійшла до групи провідних світових експортерів зброї, однак цей потенціал більше базувався на продажу бувших у використанні озброєнь. Так, за цей час на українських підприємствах для поставок на експорт були зроблені 285 танків і 430 БТР (маються замовлення ще на 50 танків і пару сотень БТР). А ось зі сховищ ЗС України за ті ж роки було продано за кордон 1162 танки, 1221 ББМ (БРДМ, БМП, БТР), 529 артсистем, 134 бойових літаки, 112 бойових вертольотів, значна кількість засобів ППО.

Скорочення армії та хронічне недофінансування

За словами Левченка, Україна, як незалежна держава, почала визначати власні зовнішньополітичні та національні інтереси, оцінювати загрози. Вона намагалася будувати систему оборони та розбудовувати ЗСУ в тому форматі, який би відповідав об’єктивним задачам і загрозам. Основне, що здійснювало вплив на процес реформування, який багато в чому полягав у скороченні Збройних Сил, – фінансове питання.

Це призвело до скорочення чисельності Збройних сил в подальші роки, списання надлишкового озброєння, утилізації або продажу за кордон та до серйозного реформування структури ЗСУ. З часом ми відійшли від дивізій, перейшли до бригадної структури, відійшли від військових округів, багато чого об’єднали і вийшли на Збройні сили зразка 2014 року,
– каже Тарас Чмут.

Економічна криза в Україні в 90-х роках значно відобразилося на Збройних силах. Однак скорочення не відбувалося достатньо швидко в тому числі і для того, щоб забезпечити певні соціальні гарантії для військовослужбовців.

Якби одним махом, грубо кажучи, викинули понад декілька сотень тисяч професійних військових: офіцерів, прапорщиків, сержантів контрактної служби то певним чином це могло б призвести до соціального напруження в суспільстві. Тому ці скорочення відбувалися поступово,
– додає Левченко.

За його словами, Збройні сили України постійно скорочували, вони фактично ніяким чином не розвивалися. Головне питання, яке вирішувалося, – виплата заробітної плати військовим. Також треба було прогодувати тих призовників, які проходили строкову службу, тому що укомплектування Збройних сил відбувалося коштом службовців строкової служби, додає експерт. Левченко каже, що з 1991 року змінювалися і терміни – спочатку служили півтора року, потім два.

Скорочення, армія України

Як скорочували чисельність ЗСУ з 2003 по 2015 рік / Фото – Ukrainian Military Pages

Задачі, які ставилися перед Збройними силами

За словами військового аналітика Миколи Бєлєскова, чисельність армії виявилася надмірною, оскільки Україна не могла її фінансувати. Крім того, вона не відповідала тим завданням, які могли бути на 1990-2000 роки.

Після 1991 року, коли зникло таке поняття, як "протистояння між великими державами" і Росія була слабкою, то основні завдання, які стояли перед армією України – внутрішня нестабільність. Наприклад, ситуація з Кримом, де в 1990-ті роки був сепаратизм. Писалися сценарії на випадок, якщо буде місцеве заворушення, як застосувати тоді армію. Мова не йшла про повномасштабну війну та агресію, хоча насправді були різні сценарії,
– каже Бєлєсков.

До системного планування Україна наблизилася в 2005 – 2006 роках, коли розроблялися документи та різні сценарії реагування. Серед них був сценарій і на випадок повномасштабної війни, але він не вважався актуальним, каже експерт. Зокрема, й через те, що російська армія до початку переозброєння та модернізації не мала такого потенціалу.

Росія зараз вийшла тільки на потенціал створення повномасштабних загроз. Ті загрози, які визначалися як основні перед армією України до 2014 року – внутрішня нестабільність, тероризм, надзвичайні ситуації, бо є й інженерні частини, які можна залучати,
– додає аналітик.

Ігор Левченко зазначає, що вважалося, що в України й немає ймовірних противників, що "навколо нас знаходяться дружні країни, а максимально, що нам загрожує – локальні терористичні загрози".

Наприклад, під час чеченських війн у Російській Федерації або війни в Грузії розглядалося питання прориву якихось окремих терористичних груп з територій цих країн на територію України. В подальшому завдання полягало навіть не в тому, щоб знищити ці групи, а локалізувати район, а знищення цих груп полягало на Національну гвардію та інші структури безпеки України,
– наголошує експерт.

За словами Ігора Левченка, у 90-х роках наявність великої чисельності та техніки певним чином допомогло забезпечити безпеку країни від певних агресивних дій з боку Росії. Зокрема, у 90-х роках Москва та її прихильники намагалися розхитати ситуацію в Криму.

Кримська криза або Холодна війна за Крим

Йдеться про події 1992 –1994 років, що відбувались навколо Кримського півострова, за розподіл Чорноморського флоту ВМФ СРСР між Україною та Росією, що переросло в спробу Росії встановити повний контроль над півостровом.

Ігор Левченко зазначає, що вірогідність виникнення конфлікту була дуже високою. І саме велика кількість військових угрупувань певним чином "врятувала ситуацію, тому що крім дій невеликої кількості СБУ, які певним чином локалізували основних проросійських активістів у Криму, було введено на територію Криму близько 60 тисяч військ". Переважно це були підрозділи Національної гвардії, яка була створена в 90-х роках. Туди працевлаштували і велику кількість військовослужбовців.

Вона була підпорядкована президенту, а згодом її розформували. Однак, у Криму вона зіграла позитивну роль,
– додає експерт.

Україна та РФ 9 червня 1995 року підписали угоду про поділ Чорноморського флоту колишнього СРСР. Таким чином, з 68 бойових кораблів 1-3 рангу, Російська Федерація отримала 50 кораблів, зокрема усі кораблі 1 класу, більшість боєздатних кораблів 2-3 рангу, які за технічним станом та роками будови були кращими за кораблі, які отримала Україна. Натомість, у склад ВМС України ввійшло 18 кораблів, які в більшості за технічним станом і строками служби підлягали списанню і виключенню з бойового складу флоту.

Боротьба за Тузлу

Наприкінці 2003 року між Україною та Російською Федерацією надзвичайно загострилися взаємини, що загрожували перевтілитися у збройний конфлікт, а епіцентром і гарячою точкою цих ускладнень став острів Коса Тузла.

Чому виник конфлікт

З 20-х чисел вересня 2003 року Росія без попередження почала роботи з спорудженням насипної дамби. Вона повинна була з'єднати Таманський півострів з Тузлою, щоб фактично зробити український острів частиною матеріальної Росії.

Тарас Чмут каже, що під час інциденту навколо Тузли Україна протидіяла Росії, в тому числі з готовністю застосувати зброю. Це призвело до того, що Москва не отримала того, що хотіла.

Українська сторона направила ноту протесту в МЗС Росії і стягнула до Тузли додаткові сили. На острові розмістили посилений контингент прикордонників, переобладнали прикордонний пост і почали термінове спорудження прикордонної застави. До місця конфлікту привели кораблі і катери українських військово-морських сил.

Київ, протест, Тузла

Громадський протест в Києві проти спроби анексії Тузли у 2003 році / Фото ЕРА

Десять років потому Росія розпочне війну проти України, першою фазою якої стане встановлення контролю над Керченською протокою, захоплення Тузли, окупація Керченського й Кримського півостровів та, в підсумку, анексія АР Крим.

Конфлікт же навколо острова Коса Тузла був лише складовою багаторічної геостратегічної операції Російської Федерації щодо оволодіння акваторією Азовського моря.

Президентство Ющенка та курс на НАТО

Ігор Левченко каже, що до того часу, як президентом став Віктор Ющенко, тенденція в армії була одна – хронічне недофінансування, відсутність зразків нової техніки, розпродаж військового майна, озброєння, активна торгівля в треті країни тим, що залишилося в спадок від СРСР.

Коли президентом стає Ющенко, тоді більш реально перший раз висувається гасло про членство в НАТО. У керівних документах чітко визначається, що ЗСУ готуються до членства. Міністром оборони стає Анатолій Гриценко, який більш-менш ефективно починає втілювати цю концепцію,
– каже експерт.

Ставилася пряма задача – перехід на стандарти НАТО. З 2005 по 2009 рік в Україні відбувається економічний розвиток й на оборону почали виділяти більше коштів. Зокрема, почали впроваджувати такий інститут як рядовий сержантський склад контрактної служби нової якості. Тобто почали створювати повністю контрактні підрозділи та частини.

Крім того, виділялися кошти на проведення науково-дослідних робіт та розробку нових зразків та озброєння техніки. За словами Ігора Левченка, більшість тих зразків озброєння техніки, які є зараз, а саме крилата ракета "Нептун", ракетний комплекс "Сапсан", протитанкові комплекси, бойові машини "Дозор" та "Козак" – це розробки, які починали розробляти за часів Ющенка.

Військовий аналітик Микола Бєлєсков зазначає, що під кінець правління Кучми і до кінця 2008 року була найбільш системна спроба навести порядок у ЗСУ. Зокрема, був проведений перший оборонний огляд за стандартами НАТО. Армія була поділена на сили швидкого реагування та сили підсилення.

Микола Бєлєсков, військовий аналітик

Військовий аналітик Микола Бєлєсков / Фото – Радіо Свобода

Сил швидкого реагування було не так багато, каже експерт, але вони були в постійній бойовій готовності, зокрема, для миротворчих операцій. За Ющенка також було збільшено фінансування, почали проводити щорічні масштабні тематичні навчання у різних напрямках: в повітряних силах, силах забезпечення, сухопутних військах.

Була зроблена спроба визначити сценарії і подивитися, які комплекти для цього потрібні. Але все це робилося в умовах хронічного недофінансування, особливо до 2014 року. Це була така собі "зупинка деградації", але розвитку не було. На розвиток не вдалося вийти, але справді за Гриценка, спираючись на перший оборонний огляд, була перша системна спроба щось робити, як це відбувається в країнах НАТО,
– додав аналітик.

Директор фонду "Повернись живим", військовий експерт Тарас Чмут каже, що правління Ющенка також запам'яталося стрімким скороченням сил та виведенням миротворчих військ з Іраку.

Українська миротворча місія в Іраку

Участь підрозділів Збройних сил України в Іракській війні проходило в складі коаліційних військ під проводом США з 11 серпня 2003 року по 9 грудня 2008 року. Ця закордонна військова операція є наймасштабнішою за всю історію незалежної України. Постійна військова присутність в Іраку складала до 1690 військових. Всього військову службу в Іраку та Кувейті відбули близько 6100 українців, 18 з яких загинули та понад 40 отримали поранення

За часів Ющенка також відбулася утилізація стратегічних бомбардувальників. Крім того, суттєво трансформувалися органи військового управління, зменшилася кількість бойових частин, озброєння та техніки. У 2008 – 2009 році відбувається економічна криза, яка відобразилася і на ЗСУ в скороченні фінансування.

Позаблоковий статус

Після того, як до влади прийшов Віктор Янукович, він офіційно відмовився від членства в НАТО. Однак, від програм скорочення Збройних сил України не відмовився. Їх скорочують до близько 100 тисяч військовослужбовців. Ігор Левченко каже, що з цієї кількості 10 тисяч – цивільні, яких не можна відносити до бойового складу, бо це люди, які виконували чисто цивільні функції.

Хоча всі експерти тоді прямим текстом казали, що "якщо ми відмовляємося від членства в НАТО й стаємо позаблоковими, то тоді чисельність ЗСУ треба терміново збільшувати, тому що потреби оборони в умовах відсутності політичних військових союзів потребує більше людських та матеріальних ресурсів",
– каже Ігор Левченко.

За його словами, для забезпечення нормальної оборони України в мирному часі треба разом з іншими військовими структурами близько 400 тисяч військовослужбовців. Крім збереження руху на подальше скорочення Збройних сил, було прийнято низку інших кроків, які можна вважати спеціально спрямованими на руйнування оборони України, додає експерт.

За абсолютно незадовільним рівнем фінансування проводилося подальше скорочення, виведення окремих зразків озброєння та військової техніки, зняття її з озброєння, зокрема, зенітно-ракетних комплексів, які могли ще виконувати свої функції. Частина з них після 2014 року була повернута до структури сил та поставлена на бойове чергування,
– додає Левченко.

Офіційно було проголошено, що курс на професіоналізацію Збройних сил зберігається. Також продовжувався перехід на контрактну службу. Однак, за словами експерта, це відбувалося лише "на папері". Оскільки, в умовах економічної кризи грошове забезпечення контрактників, а саме урядово-сержантського складу стало критично малим.

Тобто, оголошуючи про перехід на контрактну службу створювалися умови, коли контрактна служба була абсолютно не приваблива для молодих людей, які потенційно могли служити у Збройних силах,
– додає експерт.

За словами Левченка, на контракт повністю була переведена Державна прикордонна служба в Україні. Різниця у грошовому забезпеченні від військовослужбовців відрізнялася в 3-5 разів. В цих умовах, коли укомплектувати контрактну службу ЗСУ, фактично, було неможливо, додатково було прийнято рішення про скасування строкового призову.

За словами експерта, військові отримували абсолютно мінімальні гроші – це декілька тисяч гривень на місяць.

На мою думку, свідомо створювалася ситуація, коли укомплектування ЗСУ було в критичному стані, бо служити в армії було нікому. Умови проходження служби і підписання контракту були виписані таким чином, що, фактично, адекватних людей, які погодяться на такі умови було критично мало. Можна сказати, що на 2014 рік ЗСУ були у напіврозваленому стані,
– додає Ігор Левченко.

За часів Януковича чисельність армії нараховувала 120 тисяч військових.

Актуально Кривавий 2013 рік Незалежності: найрезонансніші події, які сколихнули Україну та світ

Військовий аналітик Микола Бєлєсков каже, що до 2014 року українська армія була на "голодному пайку", незалежно від того, чи при владі був Віктор Янукович, Віктор Ющенко чи Леонід Кучма. Так, наприклад, на Уряд Юлії Тимошенко припала економічна криза. Витрати на оборону в 2009 році складали менше 1% ВВП. Однак, нормою на витрати армії вважається 2% ВВП, з яких 0,4% має йти на озброєння.

Тому та армія, яку ми отримали наприкінці 2013 року не була наслідком не лише політики Януковича, тоді вона ще не була пріоритетом. Про переозброєння та міжнародні заходи підготовки я взагалі не говорю. Армія деградувала. І ще б кілька таких реформ, які були у нас до 2014 року, то це було на зразок термінальної стадії раку, як у хворобах,
– додає експерт.

Директор фонду "Повернись живим", військовий експерт Тарас Чмут каже, що після зміни вектору, у Збройних силах почали відбуватися певні трансформації, які постійно відбувалися, але на них не хватало коштів. Тому більшість реформ відбувалися "на папері" або у вигляді скорочення Збройних сил.

На початку 2014 року ми з досить слабкою армією, яка багато років не модернізовувалася, вступили у війну. Після цього розпочався новий етап розвитку Збройних сил, який ми продовжуємо бачити наразі,
– каже експерт.

Початок російсько-української війни

У 2014 році до виконання завдань були готові лише окремі частини зі складу Збройних сил України.

Якби не патріотизм громадян з їх бажанням захистити країну від агресії, то ситуація могла бути набагато гіршою.

Ігор Левченко каже, що війна диктувала свої умови,атмосфера на фронті змушувала приймати рішення. Перше, що кардинально помінялося з початком війни з Росією – фінансування.

Дивіться відео:

"Стало зрозуміло, як каже стара народна мудрість, що "хто не годує свою армію – буде годувати армію свого супротивника". З 2014 року почалося формування військових частин та підрозділів з нуля, що в мирний час вважається доволі складним з точки зору логістики, адміністрування та управління задачами", – додає експерт.

Після революційних подій та усунення президента Януковича, у Криму розпочалися активні виступи проросійських сил. 26 лютого російські війська починають вторгнення в Україну. Українські війська, дислоковані у Криму, не чинили збройного опору агресорам, обмежившись обороною місць дислокації та військової інфраструктури.

Читайте також "У нас була лише легка стрілецька зброя": як українські бійці звільняли Маріуполь від окупантів

У перші дні конфлікту українські кораблі, що стоять у Криму, не покинули півострів і були заблоковані на своїх базах. Заблокованим кораблям та військовим частинам росіяни висунули ультиматум: здатися, або перейти на їхній бік.

Анексія Криму та Військово-морський флот

Ігор Левченко каже, що у 2014 році Україна фактично втратила корабельний склад Військово-морського флоту. Однак, морська авіація, яка майже в повному складі приховано перелетіла на материкову частину, більш-менш збереглася.

Це один з моментів в історії окупації Криму, яким ми можемо пишатися рішучістю та сміливістю наших військових льотчиків,
– каже експерт.

Після 2014 року основна увага приділялася розвитку берегової оборони, що відповідало вирішенню саме тих нагальних завдань і викликів, які були на часі. Тобто, це протистояння на Сході, це оборона берегової смуги від десантів як на Азовському, так і на Чорному морях.

Морська піхота

Морська піхота вчилася вести бій у населеному пункті / Фото – Міноборони

Тарас Чмут зазначає, що на сьогодні в України немає засобів, щоб виконувати базові комплексні завдання у морі, немає протикорабельного озброєння, зенітно-ракетних комплексів, торпедних апаратів.

З 2014 року намагаємося з цих решток зліпити щось, що могло б виконувати якісь завдання з безпеки на півдні України. Поки що це вдається складно. Наш потенціал на морі вкрай обмежений та швидше направлений на оборону з берега силами "Морської піхоти", а це дві бригади – 35 та 36,
– пояснює Тарас Чмут.

Відсутність корабельного угрупування сприяла створенню загрозливої ситуації, коли Росія заважає цивільному судноплавству та порушує норми міжнародного права, каже Левченко.

Тут відчувається нестача в України адекватних корабельних сил. Ми намагаємось виходити з наших можливостей, бо кораблі – це дорогий вид озброєння. Ми отримували кораблі і продовжуємо отримувати катери класу Island від США, які підходять до умов Чорного моря. Також досягнуті домовленості з Великобританією про постачання ракетних катерів,
– додає експерт.

За його словами, такі артилерійські підрозділи як "Морська піхота" та Десантно-штурмові війська України до 2014 року були найбільш боєготовими в складі ЗСУ. Однак, проблема з "Морською піхотою" полягала в тому, що переважно вона базувалася у Криму. Тому, відбувалося доукомплектування тих частин, які вийшли з Криму.

Українські військові

Українські військові / Фото – ООС

Тарас Чмут зазначає, що після війни з Росією в ЗСУ відбулися наступні зміни:

  • збільшення чисельності;
  • нарощення структури органів управління;
  • сформовано десятки військових частин;
  • створено корпус резерву;
  • переозброєно ЗСУ на цифровий зв’язок;
  • поява нової техніки озброєнь – безпілотники, сучасні тепловізори та прилади нічного бачення;
  • техніка: джипи, вантажівки, броньована колісна та гусенічна;
  • розконсервація машин.

До подій на Донбасі українських солдатів одягали у форму радянського зразка, яка отримала назву "дубок". За останні роки українська армія двічі змінила форму для військових та ребрендинг підрозділів.

З 2014-го до 2016-го наші бійці носили форму з плащової тканини, яку прозвали "гелетейка" за прізвищем тодішнього міністра оборони України Валерія Гелетея. Бійці нарікали, що форма загоряється й плавиться через якість матеріалу. Через це гинуть люди. У Міноборони відреагували й почали постачати нову тканину. Найновішу форму "піксельку" створили в травні 2017 року вже за новими технологіями.

Зміна форми

Еволюція. Зліва "дубок", праворуч – "піксель" / Фото – Думская.net

Елементом створення національної військової ідентичності є присвоєння почесних найменувань. Українське військо отримало право нанести на прапори своїх військових частин свої імена.

Чого бракує армії України

За даними Міноборони, станом на 2021 рік, загальна кількість військових, держслужбовців та працівників ЗСУ становить 246 446 осіб. З них:

  • чисельність військовослужбовців становить – 195 626 осіб;
  • чисельність працівників на посадах військовослужбовців – 3 973 особи;
  • чисельність держслужбовців та працівників (без зазначених вище) – 46 846 осіб.

Військовий аналітик Микола Бєлєсков зазначає, що чисельність армії та цифра – не показник. Треба дивитися на економічні можливості та на завдання, які стоять перед армією.

Звичайно, маючи російську загрозу, комусь хотілося б мати армію в два рази більшу, але об’єктивно ми не потягнемо її. Оптимальна армія – це така, якій ми можемо забезпечити поточне утримання і розвиток. Ми не можемо забезпечити цій кількості ні поточного утримання і розвитку. Хоча чисельно здається, що ця армія – маленька проти мільйонної російської,
– каже експерт.

Він додає, що не зважаючи на збільшення ресурсів, розвиток армії дуже точковий. Зокрема, в ЗСУ слабке переозброєння на нові системи, які потрібні для сучасної війни. За словами аналітика, "війна в сучасних умовах – це не про кількість солдат, броньовані машини, а про інші речі, які вимагають значних інвестицій". Так, в сухопутних військах України немає оперативно-тактичного ракетного комплексу з дальністю 500 кілометрів.

У нас немає таких, як треба систем розвідки, особливо на оперативну глибину, про стратегічну глибину я взагалі мовчу. У нас, фактично, немає високоточних систем ураження. Артилерія у нас причіпна, а не самохідна. Основні категорії техніки радянські. Є нові броньовані машини, але БТР та БМП радянські, артилерійські системи виключно радянські.
– додає Бєлєсков.

Техніка ЗСУ, 2014

Танки ЗСУ, 2014 рік / Фото – скрін відео "Донбас. Реалії", "Радіо Свобода"

Військовий аналітик пояснює, що всі підрозділи ЗСУ вважаються як з’єднання постійної бойової готовності та всі вони можуть одразу виконувати завдання. Однак, проблема в тому, що ресурсів на розвиток не хватає, а їх використання є не завжди ефективним. За його словами, Україна зробила ставку на кількість, а не на якість.

Минулого року була друга Карабаська війна. Збройні сили по своїй структурі та озброєнню нагадують більше армію оборони Арцаху – вірменську сторону в збільшених масштабах. Ту армію, яка програла з усіма наслідками філософії ведення бойових дій середини 20-го століття з трошки кращою зброєю – другої половини 20-го століття. Хоча ми любимо себе більше порівняти з Азербайджаном,
– каже Бєлєсков.

Підготовка військових західними партнерами

Українське військове керівництво повноцінно почало працювати в напрямку до стандартів НАТО з 2016 року. До початку 2021 року завершився перехід органів військового управління на функціонування у складі типових для НАТО структур. Ця модель означає, що в органи управління на рівні штабів включені представники всіх родів військ.

Українські військові тренуються із солдатами іноземних країн, беруть участь у великих міжнародних навчаннях, зокрема під егідою НАТО. Нині за стандартами Північноатлантичного Альянсу вже підготовлено близько 2 тисяч інструкторів.

Навчання НАТО

Україна і НАТО проведуть спільні військові навчання / Фото – flickr.com

Тарас Чмут каже, що західні партнери мають декілька тренувальних місій. Вони готують українських військових на рівні від індивідуальної підготовки до злагодження бригад, від спеціальної підготовки, наприклад, саперів чи медиків до підготовки льотчиків та наземного персоналу.

Це допомога в імплементації їхніх стандартів та протоколів роботи, у тому числі на рівні організаційної структури Збройних сил. Це, наприклад, розподіл функцій головнокомандуючого та начальника штабу,
– пояснює Чмут.