Імпорт російської нафти

Заощаджувати кошти Туреччині дозволяє територіальна близькість до країни-агресора. Для порівняння, Китай та Індія імпортували з Росії більші обсяги, ніж Туреччина, однак близькість Анкари до російських портів означає, що вона економить більше, ніж інші покупці, завдяки дешевшим перевезенням.

Читайте також Вступ України до ЄС прискорить розвиток нашої економіки: ВВП зросте на 2%

Згідно з даними LSEG і розрахунками Reuters, у листопаді 2023 року поставки російської сирої нафти сорту Urals до Туреччини зросли до 400 тисяч барелів на день, що становить близько 14% від загального експорту нафти морським транспортом минулого місяця.

І турецька, і російська сторони відмовляються в будь-який спосіб коментувати ситуацію. Очікується, що поставки до Туреччини зростуть у найближчі місяці. Це може бути пов'язано з угодою, яку приватний російський виробник нафти "Лукойл" підписав з азербайджанською компанією SOCAR.

В угоді йдеться про перероблювання до 200 000 барелів нафти на день на турецькому нафтопереробному заводі STAR Socar, повідомили торгові джерела.

На нафтою єдиною

Окрім зростання поставок нафти, у січні-листопаді 2023 року імпорт Туреччиною російського дизельного палива, мазуту, реактивного та морського палива підскочив на 200%, до приблизно 0,29 мільйона барелів на день.

Згідно з даними трейдерів, Туреччина цього року платила на 25-150 доларів менше за тонну російського дизельного пального порівняно з цінами на аналогічні марки в Середземномор’ї. Для сирої нафти були знижки в межах 5-20 доларів за барель. Здешевлення імпорту енергоресурсів допомогло Туреччині скоротити торговельний дефіцит і зменшити тиск на її валюту, яка цього року девальвувала на 30%.

Прихильники України звинуватили Туреччину в тому, що вона ефективно допомагає Росії направляти свою продукцію до Європи в обхід санкцій. Країна відкидає звинувачення та заявляє, що експортує паливо, перероблене з різних типів сирої нафти.